Maandag 13 januari start de publiekscampagne 'Vreemd of verdacht?'. Het doel van deze landelijke campagne is om burgers te motiveren om signalen van ondermijnende criminaliteit te herkennen en de actiebereidheid te vergroten. De campagne zal te zien zijn op onder meer televisie en social media.
Herken verdachte situaties en onderneem actie
De campagne laat zien hoe je verdachte signalen, zoals opvallende camerabeveiliging, verdachte leveringen of onverwachte luxe-uitgaven, kunt herkennen. Via tv-commercials, online banners, interactieve social media stories en een campagnewebsite leren mensen wat zij kunnen doen om misdaad in hun buurt te voorkomen. Denk hierbij aan het delen van vermoedens met buurtgenoten, het melden bij de politie of Meld Misdaad Anoniem, of het bespreekbaar maken met betrokkenen.
Meer informatie is te vinden op de campagnewebsite houdmisdaaduitjebuurt.nl, waar ook praktische tips en stappenplannen staan.
Hoe gemeenten kunnen bijdragen
Gemeenten spelen een cruciale rol in het vergroten van bewustwording en het stimuleren van actie. Ze kunnen aanhaken bij de koepelcampagne ‘Houd misdaad uit je buurt’ door eigen campagnes en communicatieacties te koppelen aan het logo en de boodschap van de campagne. Daarnaast kunnen zij de campagne ‘Vreemd of verdacht?’ via hun eigen communicatiekanalen onder de aandacht brengen. Hiervoor kunnen zij gebruikmaken van beschikbaar campagnemateriaal, zoals video’s, posters en factsheets. Deze middelen zijn toegankelijk via een uitgebreide toolkit en maken het eenvoudig om de boodschap lokaal te versterken.
Door samen te werken met burgers, gemeenten en andere betrokken partijen, zetten we een belangrijke stap in het voorkomen van georganiseerde criminaliteit en het veiliger maken van buurten en wijken.